بررسی روزنامه های صبح شنبه تهران – سیزده اسفند
نوشته شده توسط : brezzers

روزنامه های اول هفته که بعد از برگزاری انتخابات مجلس منتشر شده اند، به عنوان مهم ترین خبرها با چاپ عکس هائی از انتخابات دیروز و نقل پیش بینی رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرده اند که مردم به ندای آیت الله خامنه ای لبیک گفته و به عنوان یک وظیفه شرعی به حوزه های رای گیری رفته اند. هیچ گزارش منفی و اشاره ای به خلوتی برخی از حوزه های رای گیری در روزنامه ها نیست. ستون های طنز هم بیشترشان بسته شده و گزارش چندانی از وضعیت اقتصادی نگران کننده هم به چشم نمی آید.

کارتون محسن اسدی، جام جم

روز ماندگار انتخابات و ترس و لرز ناوگان آمریکائی

"حضور گسترده مردم در انتخابات عامل تشکیل مجلسی تواناتر، شجاع تر و با پشتوانه محکم" عنوان اصلی مردم سالاری است، جام جم گزارش انتخاباتی خود را با تیتر "پیروزی ملت" منعکس کرده، جوان نوشته "سیلی سخت تر نواخته شد"، قدس نوشته "اینجا ایران است صدای مردم"، حمایت خبر داده "12 اسفند هم ماندگار شد"، کیهان از "حضور تاریخی ملت ایران در حساس ترین پیچ تاریخ" نوشته، تهران امروز از زبان رهبر جمهوری اسلامی نوشته "تهدیدات را با عمل جواب می دهیم"، رسالت گزارش داده "لبیک به ندای رهبر" و روزنامه جمهوری اسلامی در صدر اخبار خود نوشته "ترکیب مجلس نهم به هم خورد".

صفحه اول روزنامه کیهان

کیهان در سرمقاله خود نوشته صندوق رای به عنوان پایه دموکراسی تجربه ای نیست كه ایران و جمهوری اسلامی از غرب آموخته باشد و یا این همانی نیست كه در غرب برگزار می شود. كاملا واضح است كه وقتی فقیهی بسیار بزرگ شركت در انتخابات را "تكلیف شرعی" دانسته و بقیه فقهای معاصر هم آن را واجب شرعی می دانند، از امری برون دینی حرف نزده اند چرا كه هیچ امر برون دینی نمی تواند مصداق "تكلیف شرعی" باشد.

به نظر نویسنده این روزنامه غرب اصولا شركت همه شهروندان را مطالبه نمی كند و سیاسی شدن همه شهروندان را امری مذموم و سبب به هم خوردن نظم آهنین "لیبرال دمكراسی" می داند. آنان همواره از یك حضور منضبط و طبعا محدود و قابل مدیریت حرف زده اند. اما از این طرف امام اول شیعیان با صراحت گفته است اگر حضور انبوه و گسترده مردم و اینكه خداوند از علما پیمان گرفته است كه در برابر ستم ستمگران و بیچارگی مظلومان سكوت نكنند، نبود، هر آینه افسار شتر خلافت را روی آن قرار داده و آن را رها می كردم.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته كسانی كه سرانجام وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند و بر كرسی‌های نمایندگی مردم در مركز قانون‌گذاری كشور تكیه می‌زنند، فقط درصورتی می‌توانند به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل كنند كه مستقل باشند.

این روزنامه نظر داده اقتضای شرایط كنونی كشور نیز ایجاب می‌كند نمایندگان مجلس، از نصاب بالای كاردانی و شجاعت برخوردار باشند تا بتواند در عرصه مسائل داخلی به میدان رویاروئی با مشكلات موجود بروند و در عرصه خارجی نیز در برابر تهدیدهای دشمنان با شجاعت بایستند. وجود مشكلات اقتصادی و انحرافی كه در عملكرد بعضی مجریان از مسیر قانون وجود دارد رسالت مجلس نهم را بسیار سنگین می‌كند.

و خلاصه سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی این است که این مجلس فقط با سلاح كارآمدی و شجاعت می‌تواند با این مشكلات مقابله كند، كما اینكه در برابر تهدیدها نیز فقط با همین سلاح می‌تواند بایستد. مجلس،‌ فقط در اینصورت است كه می‌تواند از جنس مردم ایران و در خور ملتی باشد كه با اراده پولادین خود در برابر تمام مشكلات و تهدیدها می‌ایستند و از آرمان‌ها و اصول و از منافع ملی خود دفاع می‌كنند.

اعتماد نوشته آیت‌الله جنتی كه شناسنامه خود را تعویض كرده است، هنگام مهر خوردن بر شناسنامه جدیدش اعلام كرد این نخستین مهر انتخاباتی در این شناسنامه است.

به نوشته این روزنامه دبیر شورای نگبهان در پاسخ به پرسش یک خبرنگار می پرسید چرا شناسنامه خود را تعویض كرده‌اید، گفت: چند وقتی است كه شناسنامه‌ها را تعویض می‌كنند به همین دلیل من هم شناسنامه خود را تعویض كردم.

قدس گزیده ای از خطبه های نماز جمعه مشهد را نقل کرده و از قول علم الهدی امام جمعه این شهر نوشته امروز دیگر در دنیا حرف اول را زور، قدرت و پول و تمام بمب‌افکنهای پرواز کننده و ابزارهای آدم‌کشی و سرمایه سرمایه‌داران نمی‌زند، بلکه در کشورها و دولتهای دنیا این مردم‌ هستند که حرف اول را می‌زنند.

امام جمعه به نوشته این روزنامه با تاکید بر این که ایران امروز قدرتمندترین کشور روی کره زمین است تصریح کرده : این قدرت مردم است که جریان بیداری اسلامی در منطقه و حرکتهای مردمی در جنبشهای وال‌استریت در غرب را نمایان کرده است، به‌طوری‌که غرب با تمام تجهیزاتی که دارد نمی‌تواند در مقابل آن بایستد.

صفحه اول روزنامه قدس

علم الهدی برای اثبات نظر خود گفته بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکایی با تمام تجهیزاتی که داشت با آمدن چند قایق تندروی بچه‌های سپاه پاسداران در اطراف خود، رنگ فرمانده آن و کلیه نیروهایش پریده بود و اضطراب فراوانی داشتند که بی‌بی‌سی فارسی نتوانست این تصاویر را مخفی نگه دارد. جوانان ما همان بچه‌های شهید از خودگذشته‌ هستند و برای بیرون راندن بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکایی نیز چهار تا قایق سپاه بس است.

اصل منافع ملی است، احساسات به کنار

عباس عبدی در اعتماد به دو حادثه هفته گذشته اشاره کرده یکی انتقال حماس از سوریه به اردن و قطر و دیگری اعتراض افغان ها به توهین آمریکائیان به قرآن مجید وی پرسیده چرا واكنش‌ها به حادثه دوم عموما محدود به افغانستان شد .

نویسنده مقاله با اشاره به سوابق تصمیم گیری رهبری فلسطین نوشته واقعیت آن‌ است كه هر تفاوتی میان فتح و حماس وجود داشته‌باشد، كه وجود هم دارد، از حیث تقدم داشتن تعلق‌خاطر آنان به مساله فلسطین و منافع آن با یكدیگر تفاوت ندارند، هرچند در شیوه‌های تحقق این هدف متفاوت فكر‌ می‌كنند. چندسال پیش و هنگامی كه صدام‌ حسین اعدام ‌شد، واكنش حماس و فلسطینی‌های ساكن غزه در دفاع از صدام حسین باید به‌ ما می‌آموخت كه مساله حماس هم مثل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بیش‌ از آنكه دفاع از حق انتزاعی و فلسفی و اسلام باشد، دردرجه اول حقوق و منافع فلسطین و گروه خودشان است، ولی ظاهرا گمان كردیم كه این فقط یك ابراز احساسات زودگذر است.

آقای عبدی در مقاله اعتماد با چند مثال دیگر تشریح کرده ، در حالی كه اكنون و با خارج كردن دفتر حماس از دمشق و خالی‌كردن پشت رژیم سوریه، نشان‌دادند كه در جهان امروز مساله اصلی هر نیروی سیاسی در درجه اول دفاع از منافع ملی و حقوق مردم خودشان است و دوستی و دشمنی‌ها در مرحله بعد قرار دارند، همچنان‌كه در جریان آتش‌زدن مسجدالاقصی در سال 1348، چنین واكنشی در تمامی جوامع اسلامی پدیدار ‌شد ولی بدون تردید وجوهی دیگر از مساله فلسطین است كه برای فعالان آنجا جنبه ملی دارد و ما هم باید با توجه به این جنبه با آنان تعامل داشته باشیم.

نتیجه گیری مقاله این است که برای داشتن یك سیاست موفق و كارآمد در قضیه فلسطین، لازم‌است كه مرز میان این دو وجه را تعیین ‌كرد تا در عمل و هنگام تعامل با نیروهای درگیر در ماجرا دچار اشتباه محاسباتی نشویم و گمان نكنیم كه فلسطینی‌ها در تعامل با ما دچار سیاسی‌كاری و بی‌مروتی شده‌اند.

برای بهبود وضعیت اقتصادی

"نهادی بالاتر از سه قوه تشکیل شود" تیتر اول جهان است، "روند قیمت رسمی مسکن در تهران" گزارشی است از دنیای اقتصاد و "فعالیت هشت‌هزار صندوق غیرمجاز قرض‌الحسنه" عنوان اصلی اعتماد است.

نرسی قربان در مقاله ای در تهران امروز نوشته تحریم اتفاقی است كه گاهی تنها یك كشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی ارتباط آن آنقدر گسترده است كه به كشورهای زیادی ارتباط پیدا می‌كند. در حال حاضر تحریم نفت ایران اتفاقی است كه از سوی كشور آمریكا و در آینده توسط اتحادیه اروپا مطرح شده است. به طور كلی تحریم نفتی را از لحاظ ضرر و زیانی كه ایجاد می‌كند، ارزیابی می‌كنند.

به نوشته این کارشناس انرژی گاهی در این میان كشورهای مسبب این اتفاق، قول‌هایی را به برخی دولت‌ها می‌دهند كه ممكن است آنها منبع اولیه تامین انرژی مورد نیازشان را رها كنند. زیرا همه برای منافع خودشان فعالیت می‌كنند و اولویت اولشان همین موضوع است. به عنوان مثال كشور چین به عنوان یكی از مشتریان عمده نفت ایران اگر قرار باشد بین ایران و آمریكا یكی را انتخاب كند، ممكن است بنا به شرایط و موقعیت سیاسی و منافع خود، آمریكا را انتخاب كند.

تهران امروز نوشته به نظر می‌رسد در حال حاضر ایران در مقابل تصمیم تحریمی اتحادیه اروپا بهترین حركت ممكن را انجام داد. زیرا اگر قرار است ایران كسی را تحریم كند، باید به سراغ كشورهایی برود كه در زمان اخذ این تصمیم بیش از سایرین برای تحریم نفت ایران به جو موجود فشار وارد می‌كردند.

جهان صنعت از پیشنهاد تشکیل ستاد فرماندهی جنگ برای مدیریت بازار ارز نوشته و در تشریح این خبر اضافه کرده رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با انتقاد از نحوه مدیریت بر بازار ارز کشور گفته : برای عبور از شرایط فعلی که تحریم ها بر کشور سایه افکنده است، باید ستاد فرماندهی فراقوایی با حضور نخبگان در اقتصاد تشکیل شود تا بتوان مشکلات را حل کرد.

یحیی آل اسحاق وزیر سابق بازرگانی به نوشته این روزنامه گفته شرایط اقتصادی که هم اکنون کشور در آن قرار دارد، بسیار مناسب تر از دوران جنگ است، چراکه در آن دوران، مجموعه درآمد کشور 10 میلیارد دلار بود و بنده به عنوان وزیر بازرگانی، برای ده هزار قلم کالا از فانوس گرفته تا سیم خاردار و کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج، روغن و شکر تنها سه میلیارد دلار پول در اختیار داشتم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به نوشته جهان صنعت افزوده در مقابل این شرایط، جنگ تمام عیار اقتصادی بر علیه ایران شکل گرفته و البته موضوع جدیدی نیست و کشور در حوزه تحریم، سی سال است که دست و پنجه نرم می کند. نکته مهم در مقابله با این بحران ها، چگونگی مدیریت کردن آن است و باید مشخص شود که اولویت اصلی چیست. به این معنا که اگر اولویت کشور، صرفا اقتصادی شود و تدابیر نیز متناسب با واقعیات شکل گیرد، ضمن اینکه همدلی و انسجام ایجاد شود تا مساله قابل حل باشد.120 میلیارد دلار درآمد نفتی عقبه فزاینده ای دارد; بنابراین باید در رابطه با مساله عرضه ارز، مشکلات را حل کرد، چراکه کسری ارز نداریم. آنچه که سبب مشکل شده است، قدرت مانور و چگونگی تبدیل ارز و نیز رابطه بانک های داخلی و خارجی است.

خانه تکانی

پوریا عالمی در ابتدای ستون طنز کاناپه در اعتماد که از معدود ستون های طنز امروز است که بر جا مانده به طعنه نوشته دم‌دمای عید نوروز است و به همین مناسبت ما امروز درباره اهمیت خانه و خانه‌تكانی صحبت می‌كنیم. یادداشت امروز درباره مسائل خانواده است و كاملا غیرسیاسی است. حالا كه فهمیدیم امروز كاناپه سیاسی نیست، از مدیرمسوول می‌خواهیم باقی این یادداشت را نخواند و بگذارد ما كارمان را بكنیم و خانه‌مان را بتكانیم. با تشكر.

در بخشی از این نوشته انواع خانه بررسی شده است:خانه امید: وقتی پدر شما از بچگی می‌خواهد شما را بیمه كند و یك فامیل یا دوست پولدار دارد كه دخترش هم‌سن شماست، به دوستش می‌گوید: "خونه شما، خونه امید ماست." یعنی پسر ما بیاید دختر شما را بستاند كه نانش در روغن باشد و نیازی به وام ازدواج نداشته باشند. خانه امید یعنی این. خانه عفاف: خانه عفاف خانه‌یی است كه ممكن است امید خیلی‌ها به آن باشد اما خانه امید نیست. متاسفانه ما باید ناامیدتان كنیم و نمی‌توانیم بیشتر این قضیه را باز كنیم. بهتر است برویم پاراگراف بعدی. خانه شكلاتی: خانه شكلاتی خانه‌یی از پایه تبلیغاتی و دروغ است كه برای گول زدن به كار می‌رود. خیلی از بچه‌ها وقتی بزرگ می‌شوند با تلاش زیاد و لابی كردن و... خودشان خانه شكلاتی تاسیس می‌كنند یا كارمند خانه شكلاتی دیگران می‌شوند تا باقی را گول بزنند. بهتر است این موضوع را هم باز نكنیم و برویم پاراگراف بعدی. خانه ملت: اسم دیگر مجلس خانه ملت است. نمایندگان ملت كه بسیار خدوم، بسیار وظیفه‌شناس، بسیار متعهد، بسیار دلسوز، بسیار زیبا، بسیار دلربا، بسیار ناز، بسیار مامانی و بسیار بسیار عزیز دل هستند، در خانه ملت مستقر هستند و مشغول نطق هستند.

کارتون هفته، کار هادی حیدری، شرق

طنز نویس اعتماد راهکارهای خانه‌تكانی را هم شرح داده، از جمله - سر و ته خانه را می‌گیریم و تكان تكان می‌دهیم تا همه‌چیز جابه‌جا شود و موارد مشكوك را در نایلون ریخته و ضمیمه پرونده می‌كنیم و با خود می‌بریم. - پنجره‌ها را باز می‌كنیم و اهالی خانه را می‌تكانیم. - داخل خانه را حشره‌كش فلفلی می‌پاشیم كه حشرات موذی از بین بروند، منتها چون حشرات موذی خیلی به‌روز هستند از ماسك ضدشیمیایی استفاده می‌كنند، در نتیجه جای حشرات، موجودات داخل خانه از خانه می‌ریزند بیرون.

و نتیجه خانه‌تكانی غیرسیاسی این است که: خانه‌تكانی باعث می‌شود به اسم خانه‌تكانی هم شده، چیزهایی را كه چشم نداریم در خانه ببینیم، از خانه بیندازیم بیرون و جاش چیزها و كسانی را كه دوست داریم بیاوریم داخل خانه.





:: برچسب‌ها: ابرها , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: